Ankieta IV


Ostatnia modyfikacja tematu:
Dział "Ankiety"
Dział "Czytelnia"
Encyklopedia OKIEM - strona główna


Ankieta IV

Społeczny odbiór kazań

Ankieta przeprowadzana w miesiącach czerwiec - październik 2003 r.


Przedział wiekowy
Ilość osób starszych i młodszych jest podobna i zbliża się do 50% z lekką przewagą osób młodszych. Cezurą badania jest wiek 30 lat.

Wiek do 30 i powyżej 30 lat

Poglądy
Wśród badanych jest 2 razy osób z poglądami prawicowymi niż liberalizujących

Prawica - liberalizm

Osób niepraktykujących wśród ankietowanych jest 8%.
Osób wykazujących inne opcje jest 13%

Przyjmowanie kazań
Zazwyczaj badania skalowe dają krzywą która układa się w rodzaj wybrzuszenia. Najwyższe miejsce jest średnią ważoną. W tym przypadku widać wyraźnie dwa wybrzuszenia, świadczące o spolaryzowaniu poglądów.

Należało określić na skali odbiór - od nawrócenia, do wyjścia z kościoła
Poszczególne punkty to kolejno - nawrócenie, przeżycie, zrozumienie, słuchanie, słyszenie, wyłączenie się, wyjście. Krzywa przybiera punkty najwyższe pomiędzy zrozumiałem i słuchałem i na wyłączyłem się. 30% w kazaniach znajduje coś budującego. Widać też, że niektóre osoby wypełniają ankietę tendencyjnie - gdyż na ogół nie widzi się takiej liczby osób wychodzących z kościoła (co nie znaczy ze osoby te nie miały by chęci wyjść). Istnienie dwóch wybrzuszeń na krzywej sugeruje istnienie dwóch grup uczestników. Tych którzy nastawieni są pozytywnie i tych którzy są niechętni. Przy bliższej analizie widać wyraźne rozróżnienie w zależności od poglądów. Punkt najwyzszy jest wyraźnie przesunięty w stronę mniejszego zaangażowania wśród osób o poglądach liberalnych.
Ocena wśród osób o poglądach liberalnych

Przeszkody, wady
Aby móc krytykować należy dać receptę, dlatego poprosiliśmy o podanie najjaskrawszych wad które przeszkadzają w odbiorze, a których usunięcie powinno poprawić społeczny odbiór kazań.

Nieszczere, bezosobowe
35%
Nudne, suche, monotonne, intonacja
34%
Nieżyciowe, bez konkretów
31%
Niskie traktowanie, zakładanie niedorozwoju religijnego
22%
Górnolotne, egzaltowane
21%
Za długie
21%
Wszystko OK
16%
Brak zaufania do ludzi
12%
Głupkowate
11%

Przedstawiając ankietę skonstruowaliśmy ją tak, aby bezmyślne wypełnianie w złości wszystkich kratek dawało wynik błędny. Tak jest np. gdy ktoś wypełni pozycje "głupkowate" oraz "górnolotne, egzaltowane" i "przemądrzałe" lub "suche" i "za dużo dowcipkowania". Zarówno pozycje "za dużo dowcipkowania" jak i "głupkowate" traktowaliśmy jako sygnał ostrzegawczy. Osoba kulturalna, podchodząca do kazań bez uprzedzeń będzie raczej skłonna nie wystawiać opinii w taki sposób. Podobnym sygnalem ostrzegawczym było wypełnienie wszystkich negatywnych kratek. W ten sposób określiliśmy że 10% ankietowanych jest uprzedzonych lub bezmyślnych. Po odjęciu 16% ludzi uwazających że wszystko było OK oznacza to, że co czwarta osoba określająca kazania negatywnie nie wie o czym mowi, a jej opis wynika z uprzedzen, złości, niechęci lub bezmyślności.

WNIOSKI DLA GŁOSZACYCH

Nasza próba wyciągnięcia praktycznych wniosków: Analizując najczęstsze problemy można podać trzy recepty na to aby pomóc uczestnikom aktywnie przeżyć głoszone słowo.

1. Brak powiązania z życiem, górnolotność, bezosobowość. Dotykać konkretnych sytuacji, więcej przykładów z codzienności. Wykazywać recjonalność zaleceń moralnych, powiązanie z prawem naturalnym, z praktyką i wręcz korzyścią. Uświadamianie że grzech jest to nazwa czynności, która w końcu przyniesie szkodę większą niż sugerowany pożytek. Duże wrażenie robi przedstawienie swoich włanych doświadczeń na danym polu.

2. Znużenie słuchaczy Tutaj również pomoże powiązanie z życiem. Bardzo ważne jest mówienie krótki zdaniami, jasne podziały, systematyka wypowiadaniej treści. Kazanie nie powinno być płynnym egzaltowanym zaśpiewem, tak jak to było uczone dawniej. Zmiany intonacji wyraźne cezury dają oddech. Ciekawym sposobem jest mówienie tak, jakby to był artykuł w prasie - wyraźne akapity, śródtytuły, krótkie bloki tekstu, akapit ułożony na zasadzie: 5 zdań, pierwsze interesuje problemem, ostatnie podsumowuje.

3. Niskie traktowanie słuchaczy, zakładanie niedorozwoju religijnego, brak zaufania. Wiele z tych osoób, które przychodzą na Msze św. jest świadomych swojej religijności i pracy nad sobą (z naszych badań wynika że ok. 60%). Zwracanie się do wiernych z zakładaniem ich niedorozwoju religijnego wywołuje dwa zjawiska - "to kazanie nie do mnie", "traktuje mnie jak śmiecia". O wiele bardziej zaangażują się we współprace osoby, u których doceni się ich wysiłki, wesprze w poszukiwaniach, pochwali za już osiągnięte wyniki i pokaże najbliższe kolejne stopnie rozwoju.

SKROTOWO - Konkret, współpraca, dobre redaktorstwo

Wyniki szczegółowe - korelacje

Z przedstawionych ankiet udało nam się uchwycić zasadnicze różnice w odbiorze kazań przez osoby z poglądami prawicowymi i liberalnymi, przez osoby młodsze i starsze, oraz przez osoby wypowiadające się negatywnie i pozytywnie.

Różnice młodzi starsi
Młodzi ludzie zauważają przede wszystkim że kazania są:
- Za długie - 37% - 13%
- Górnolotne, egzaltowane - 34% - 10%
- Nieżyciowe i bez konkretów - 30% - 23%
- Nudne, suche, z nużącą intonacją - 34% - 30%
Starsi bardziej podkreślają:
- Niskie traktowanie odbiorców - 23% - 16%
- Podkreślają że wszystko jest OK. - 37% - 14%
- Starsi w ogóle nie wskazują że kazania głupkowate lub przemądrzałe

Różnice prawica - liberalizm
Osoby o poglądach liberalnych częściej zauważają:
- Nieszczere, bezosobowe - 78% - 28%
- Nudne, suche, o nużącej intonacji - 60% - 24%
- Wskazywanie na niedorozwój religijny - 44% - 16%
Głosy osób o poglądach prawicowych wykazują niewielkie różnice:
- Nieżyciowe, bez konkretów - 40% - 29%
- Za długie - 36% - 29%

Różnice - odbiór negatywny - pozytywny
Osoby odbierające kazania negatywnie w większym stopniu wykazują:
- Nieżyciowe, bez konkretów - 53% - 25%
- Niskie traktowanie słuchaczy, zakładanie niedorozwoju - 40% - 21%
- Brak zaufania do ludzi - 22% - 9%

Młody, liberalizm, oceniający negatywnie
Wyodrębniliśmy także uczestników ankiety stanowiących grupę osób, która w przyszłości stanowić będzie najbardziej kontestującą opcję. Oto problemy budzące ich największy sprzeciw:
Nieżyciowe, bez konkretów
50%
Za długie, nudne, nieszczere, monotonne, bezosobowe
37%
Zakładanie niedorozwoju religijnego słuchaczy
25%